اوباما به مردم ایران پیام دوستی میدهد؛ اَپل به فارسیزبانان امریکا جنس نمیفروشد!
گزارش تصویری در رجا نیوز
اندک زمانی پس از سوگواری مفصل برخی شیفتگان وطنی محصولات اپل برای مرحوم "استیو جابز" و برگزاری هفته و دهه و چله در سوگ وفات موسس شرکت اپل توسط این شیفتگان وطنی در فضای مجازی، مسئول فروشگاه شرکت آمریکایی «اپل» به دلیل فارسی صحبت کردن دو نفر از مشتریان خود، از فروش محصولات این شرکت به آنها خودداری کرد. این مساله که با اعتراض گسترده سایر مشتریان هم روبرو شد، جنجال زیادی در رسانههای جهانی ایجاد کرد و افکار عمومی جهان، آمریکا را به اعمال مواضع نژادپرستانه علیه مردم متهم کردند.
به گزارش رجانیوز، دو فروشگاه جداگانه عرضه محصولات اپل ایالت آتلانتای آمریکا، از فروش آی پد و آی فون به دو شهروند آمریکایی ایرانی تبار خودداری کردند. این دو جوان آمریکایی که هر دو در آتلانتا دانشجو هستند، به رسانههای آمریکایی گفتهاند که در مراجعه به فروشگاههای اپل، فرآوردههای این کمپانی به آنها فروخته نشده است. خبرنگار یک شبکه تلویزیونی آتلانتا همراه سحر ثابت، یکی از مشتریانی که اپل از فروش اجناس به او امتناع کرده، به فروشگاه اپل رفت تا اطمینان یابد که این فروشگاه چنین سیاستی را اعمال میکند. مدیر فروشگاه با تأیید این سیاست، آن را بار دیگر تکرار کرد.
زاک جعفرزاده، مشتری ایرانی تبار دیگر نیز با مورد مشابهی مواجه شده بود. وی همراه دوست ایرانیاش که دانشجو و مقیم آمریکاست، به یک فروشگاه اپل در آتلانتا مراجعه کرده بود، و با رد درخواست خرید تلفن برای دوستش روبه رو شد. در هر دو مورد، فروشندگان از خریداران پرسیده بودند که به چه زبانی صحبت میکنند. خانم ثابتی و آقای جعفرزاده که با همراهانشان مشغول صحبت به فارسی بودند، گفته بودند: «فارسی. ما ایرانی هستیم.» آنگاه، با خودداری فروشگاه از فروش کالا مواجه شده بودند و به آنها گفته شد: «کشور ما رابطۀ خوبی با کشور شما ندارد!»
البته در واکنش به اقدام نژادپرستانه و توهین آمیز این شرکت آمریکایی، جمعی از ایرانیان ساکن این کشور با تجمع در برابر یکی از مراکز فروش محصولات شرکت «اپل»، اقدام به فارسی حرف زدن با صدای بلند کردند تا اعتراض خود را به این اقدام توهین آمیز اعلام کنند؛ اقدامی که نشان داد اظهار دوستی باراک اوباما در پیام نوروزی اخیرش با مردم ایران، تنها یک ژست تبلیغاتی بوده و ارتباطی به واقعیت خشم آمریکاییها از پیشرفتهای ملت ایران ندارد.
این اقدام در حالی از سوی این شرکت آمریکایی صورت گرفته که حدود سه ماه از آخرین پیام نوروزی رئیس جمهور ایالات متحده خطاب به مردم ایران میگذرد؛ پیامی که تلاش شده بوده در آن از المانهای ملیگرایی و وطن دوستی برای تاثیرگذاری بر مردم استفاده شود: «شما مردم جوان ایران، هم فرهنگ باستانی ایران و هم توان شکل دادن به کشوری را که در برابر خواستهای شما پاسخگو باشد در خود دارید. استعداد، امیدها و گزینههای شما به آینده ایران شکل خواهند داد و به روشن ساختن جهان یاری میدهند. و هر چند که زمانه تاریک جلوه میکند، میخواهم بدانید که من با شما هستم.»
کوبیدن بر طبل دوستی با ملت ایران، همراهی با فرهنگ ایرانی و حمایت از ایران کهن موضوعی است که به طور جدی و برنامهریزی شده در میان دیپلماسی عمومی آمریکا به چشم میخورد و هر از چندگاهی در بازههای زمانی مشخص از آن استفاده میشود اما این مساله تا چه اندازه رنگی از واقعیت دارد؟ بررسی رویکرد فرهنگی دستگاههای تبلیغاتی این کشور نشان میدهد که «ایران» ی که سران کاخ سفید نسبت به آن ابراز علاقه میکنند، فاصله بسیاری با «ایران»ی دارد که ایرانیان خواستار آن هستند.
تولید فیلمهایی نظیر «سیصد»، «کشتیگیر»، «یک شب با شاه» با رویکرد تخریب وجهه ایران و ایرانی در کنار اقدامات خصمانه موسسات آمریکایی نظیر نشنال جئوگرافیک در جعل نام تاریخی خلیج فارس، نشان از ماهیت درونی دیپلماسی به ظاهر دوستانه کاخ سفید و صهیونیستهای پشت صحنه هدایت آن دارد. بغض و کینه صهیونیستها به تاریخ کهن و تمدن شکوهمند ایران و حسادتی که به مردم ایران به واسطه پیشرفتهای علمی و دستاوردهای تاریخی آنان بهویژه پس از انقلاب اسلامی دارند، موضوعی نیست که بتوان آن را پشت اظهارات به ظاهر دوستانه مقامات آمریکایی و اسرائیلی درباره مردم ایران پنهان کرد.
نظرات شما عزیزان:
.: Weblog Themes By Pichak :.